Changes… but are we prepared?

I’m all in favour for change. Really, it is the one thing that helps us to move on, develop and better ourselves. But sometimes I wonder whether we are ready for the changes that are being implemented or thought to be implemented in the German education system.

Currently, students with special needs can be taught in the mainstream classroom or go to a special needs school. But we are now thinking INCLUSION, the term going through every German educators mind right now (if it is not going through yours…. why not?). The aim is to teach all students inclusively.

I’m all for it. Definitely. But HELLO? Are we really READY for something big as this? Here are a few questions I wish to raise… and I wonder how other countries/systems deal with this!

  • How do we staff our classrooms? Are we still thinking that one teacher is enough to deal with a class of 20-25 primaries which include possibly 4-5 or more special educational needs (more likely 20-25 😉 )
  • What about grades? Are we planning to grade all students as we are doing now? Are we not grading the “special kids” and thus make them “special” again?
  • Curriculum? Who does it apply to? Are we sticking to age/grade specific curricula? Are we not even going to consider phase-based/individual development plans for all students?
  • How aware are the teachers who will soon cater to a variety of needs? Learning disabilities, social and emotional problems, etc etc. Are we asking too much maybe?
  • Where is the collaboration or at least cooperation between special needs teachers and mainstream school teachers going to start and end? What about social workers?

These are just a few questions. I don’t think we are ready. The reality is gruesome. We have teachers who are afraid of students with disabilities; not because they are not tolerant, but because they have so much on their hands they worry not be able to meet their needs! And because they lack experience!
We grade students and as a result make them stand out or disillusioned!

We are not ready. But change still has to happen…. just how?

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One thought on “Changes… but are we prepared?

  1. Das ganze Bildungswesen ist zur Zeit geardezu paradox:

    Ich soll differenzieren und jedes Kind soll möglichst individuell gefördert werden, aber wir schreiben munter Vergleichsarbeiten, Klassenarbeiten (gefordert bei der Schulinspektion mindestens im Jahrgang die gleichen möglichst zu Àhnlicher Zeit, besser noch möglichst vergleichbar zum vorherigen Jahrgang). Und die Noten, die ich geben muss, sollen auch objektiv und vergleichbar sein.

    Ich soll in meiner Klasse Kinder mit Förderbedarf “inkludieren” und als Regellehrkraft mal nebenbei auch noch die Arbeit einer Förderlehrkraft miterfĂŒllen, werde aber dafĂŒr nicht so gut bezahlt, wie die Förderlehrerin. Eigentlich mĂŒsste ich ja beide GehĂ€lter bekommen! 😉

    TatsĂ€chlich haben wir in den letzten Jahren im GU schon das gemacht, was unser KuMi unter “Inklusion” versteht. Im Prinzip schleus(t)en wir auch ĂŒber den GU/die Inklusion noch Kinder mit durch, die man unter Regelschulbedingungen nicht so hĂ€tte unterstĂŒtzen können, dass sie sinnvoll hĂ€tten mitarbeiten können.

    Wir gehen als Schule damit zur Zeit so um, dass wir versuchen, uns mit der Förderschule gemeinsam ein Konzept zu ĂŒberlegen, das wir dann als Modellversuch ausschlachten wollen, so dass wir vielleicht die Möglichkeit sehen, von den Noten weg zu kommen.

    Gerade finde ich es echt erholsam, wieder ein erstes Schuljahr zu haben. Da muss ich noch keine Klassenarbeiten schreiben, da brauche ich noch nichts zu benoten. Da kann ich noch mit gutem GefĂŒhl gemĂ€ĂŸ der BedĂŒrfnisse des einzelnen Kindes arbeiten. Irgendwann kommt dann der Punkt, wo ich gezwungen bin, Misserfolge gerichtsfest zu dokumentieren, weil ich vielleicht eine Wiederholung als richtigen Weg sehe oder vertreten muss, dass ein Kind nicht mein EinverstĂ€ndnis fĂŒrs Gymnasium bekommt.

    Und dann schwebt da ĂŒber allem: Inklusion? In einem Schulsystem, das davon lebt, dass spĂ€testens nach der 6. Klasse Kinder in Schubladen gesteckt werden? Eigentlich mĂŒsste man doch DA ansetzen.

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